Vaak als ik tegen ondernemers zeg dat juridische documenten moeten bijdragen aan het binnenhalen (of binnen houden) van klanten, word ik glazig aangekeken. Begrijpelijk. Dat is ook een boodschap die niet gebruikelijk is om te horen.
Ik begrijp heel goed dat juridische documenten een stoffig karakter hebben en vaak taalgebruik bevatten waar ik zelfs van achterover val.
Toch zouden de juridische documenten onderdeel moeten zijn van de identiteit van je bedrijf en daarmee moeten bijdragen aan het onboarden van klanten.
Leuk Malou, vertel meer!
Neem onze grote vriend Coolblue. Dat is echt marketing done right, mits dit bij je past natuurlijk. Hun onboarding proces klopt. Ze scheppen een bepaalde verwachting en dit trekken ze door tot aan hun juridische documenten. Dat kun jij ook doen!
Als jij een gesprek voert met een klant, dan verkoop jij je product op een bepaalde manier. Dit moet terugkomen in de juridische documenten. Jij schept een bepaalde verwachting bij een klant, dit moet tot aan het einde van de samenwerking worden doorgetrokken!
Ik sta erom bekend dat ik documenten kan maken die helemaal aansluiten bij de tone of voice van je bedrijf.
Werk jij graag met klanten waar je ook in de kroeg een borrel mee zou kunnen drinken? Zorg er dan ook voor dat de documenten die laten zien. Zet humor in de documenten. Wil je juist een zakelijke kant laten zien en grotere klanten binnenhalen die dit (waarschijnlijk) belangrijk vinden? Jouw documenten moeten dan ook een zakelijke uitstraling hebben. Ik kan je daarbij helpen!
Zodra jij kunt bedenken wat je wilt uitstralen met je bedrijf, kan ik daar documenten voor maken!
Even wat tips
Wil je niet direct de documenten van je bedrijf door mij laten aanpassen? Dan heb ik nog een aantal tips voor je die je direct kunt doorvoeren in je bedrijf.
Spreek je klanten direct aan met ‘je’ en ‘jij’? Doe dat dan ook in je documenten!
Branchevoorwaarden zijn vaak algemeen en (te) streng geschreven. Past dit niet bij je? Gebruik ze dan niet! Het kan klanten echt wegjagen als je documenten gebruikt die aanvoelen als ‘wurgcontracten’. In dat geval kun je beter investeren in contracten die wel bij je passen.
Kruip in het hoofd van je klanten: wat is hun visie over jou. Probeer te vermijden dat je een visie creëert die gebaseerd is op jouw visie over je bedrijf. Klanten kijken soms echt anders naar je bedrijf dan jij. Jij kunt jezelf ontzettend laagdrempelig vinden, maar klanten juist niet. Verkondig dan niet in je documenten dat je zo laagdrempelig bent. Dit schept verwarring. Verwarring zorgt ervoor dat klanten verder gaan kijken. Conclusie: Maak een profiel van jezelf en zorg dat de juridische documenten passen in dat profiel!
Wees eerlijk. Ben jij introvert en zakelijk, omarm dit en laat je documenten niet te uitgesproken zijn. Ben je juist het feestnummer in ieder netwerkgesprek? Laat je documenten dat ook zijn.
Bepaal wat het beste bij je past en laat mij je helpen. Zodra jij de juridische documenten naar je klanten opstuurt moet je volledig achter deze documenten staan. Jij wilt ook graag documenten van bedrijven ontvangen waar jij met liefde een handtekening onder zet. Doe dit dan ook bij je klanten!
Werk met documenten die passen bij de tone of voice van je bedrijf! Laat mij ze voor je maken.
Comments